Dat de oorlog in Oekraine ook impact heeft op onze koopkracht is geen geheim meer. Door de aanhoudende stijging van de brandstofprijzen ben ik genoodzaakt om de verzendtarieven mee te laten stijgen. Tijdens de tweede helft van 2021 heb ik verlies door de stijgende brandstoftoeslagen (die vervoerders doorrekenen) voor mijn eigen rekening genomen. Dit in de veronderstelling dat de prijzen na verloop van tijd zouden normaliseren/dalen. Echter lijkt dit, gezien het huidige politieke en economische klimaat, niet voor snel te zijn. Daarom introduceer ik (hopelijk een tijdelijke) pakketverhoging. Deze toeslag geldt zowel voor nationale als internationale zendingen.
Verzendtarieven Nederland vanaf 12 maart
00,00 – 20,00 | € 6,95
20,00 – 24,99 | € 5,95
25,00 – 36,99 | € 4,99
37,00 – 49,99 | € 3,99
50,00 – 62,99 | € 2,99
63,00 – 74,99 | € 1,25
75,00 of meer | GRATIS verzending
Verzendtarieven België vanaf 12 maart
10,00 – 25,99 | € 8,95
26,00 – 39,99 | € 7,95
40,00 – 49,99 | € 6,99
50,00 – 60,99 | € 4,99
61,00 – 69,99 | € 3,95
70,00 – 74,99 | € 2,95
75,00 of meer | GRATIS verzending
De kosten van brievenbuspakketjes blijven voor nu gelijk, al kan ik deze niet prijs niet blijven garanderen. Je begrijpt vast dat de moed mij ook in de schoenen zakt door de stijgende verzendkosten. Daarom vertel ik je graag hoe verzendkosten tot stand komen en waarom GRATIS verzending gewoonweg niet te doen is.
Als (kleine) onderneming heb ik plichten naar mijn klanten, zo ook de leveringsplicht. Nadat een bestelling geplaatst is doe ik mijn uiterste best om de pakketten in te pakken om deze vervolgens zo snel mogelijk te verzenden.
Voor het verzenden heb je nodig:
Verzend labels, doosjes, verpakkingsmateriaal (zoals stickers, tissue paper etc om je pakketje mooi in te pakken), papier voor de pakbon, inkt om te printen en uiteraard producten om te verpakken. Zodra een bestelling mooi is verpakt wordt deze naar een depot gebracht. Hetzij PostNL of DHL.
De verzending
Ik ben nog verantwoordelijk voor het pakketje zolang deze nog niet bij de ontvanger is ontvangen. Dus ook wanneer een pakketje verloren gaat of met schade wordt geleverd, dien ik op te draaien voor de kosten. Waarom dan niet gewoon in een simpele envelop zal je denken? Nou omdat de post ook wel dingen kwijt raakt en zonder tracking code krijg ik niets vergoed, omdat er geen ‘bewijs’ is.
Dit is ook de reden dat ik alleen nog maar pakketjes verstuur met een tracking code, om zo het transport te kunnen monitoren. Mocht er dan vertraging zijn dan kan ik dit bij een klant melden en laten weten dat in deze de verzendpartij het druk heeft. Bij een verloren pakket baal ik nog meer. Ik heb niet alleen 2x verzendkosten, ik ben ook een deel van mijn goederen kwijt die ik niet vergoed en betaald krijg, tenzij de waarde meer dan €100,- is (waarvoor ik wel apart een verzekering voor 1 euro extra af moet sluiten).
Maar kan verzending niet goedkoper dan?
Ja en nee. Kan het goedkoper? Ja, in zekere zin wel, mits ik meer dan 200 pakketjes per dag vezend (zoals de grote jongens zoals Bol.com, Cool Blue en Wehkamp) . Daarnaast zouden keine producten in theorie in een envelop verzonden kunnen worden. Dit is natuurlijk wat goedkoper, maar 1 stickervel heeft qua gewicht al 2 postzegels nodig die tegenwoordig al € 0,95 per stuk zijn.
Ik zal je even kort vertellen wat de kosten zijn van verzending en wat daarin ook mijn EXTRA kosten zijn. Dit is om een beetje beter te schetsen waarom ik niet ‘standaard’ gratis verzending doe, zoals grote bedrijven. Om terug te komen op de vraag: hoe ontstaan verzendkosten? En waarom worden deze gehanteerd?
- Brievenbuspakketje – mijn kosten excl. BTW €4,70 voor verzending, plus het doosjes, inpakmateriaal, tape en de geprinte verzendlabel. Mijn kosten ca. €7,50 incl. BtW
Stel dat ik bijvoorbeeld 1 stickervel verkoop in een brievenbus doosjes, dan betekent dat ik verlies maak, want de kosten zijn in deze hoger dan dat het oplevert.
- Pakket – mijn kosten excl. BTW €6,20 voor verzending, plus het doosje, inpakmateriaal en de geprinte verzend labels. Mijn kosten tussen de 8 á 9 euro (afhankelijk van het formaat doosje) incl. BTW. Dit zijn prijzen voor Nederland. Voor het verzenden naar België worden hogere prijzen gehanteerd.
Stel nou dat ik altijd gratis verzending zou aanbieden, dan zou ik € 1.50 verdienen op het product, maar vervolgens € 7,50 moeten uitgeven om het te verzenden. 1.50 – 7,50 = € -6,00.
Simpel gezegd, dan zou ik -6,00 verlies maken op de verkoop van het product. Ook moet ik nog steeds omzetbelasting betalen over die €1,50. Om dit op te vangen zou een klant minimaal voor €45 wat moeten bestellen, zodat ik er iets aan overhoud indien GRATIS verzending van toepassing is. Let op, wat ik overhoud is slechts een paar euro.
Hiermee bedoel in eigenlijk te zeggen dat ik niet standaard gratis verzending aan kan bieden. Ja, het zou kunnen, maar dan zou ik de producten duurder moeten maken ter compensatie en dat wil ik jullie niet aan doen.